Fra fagmiljøene
Erfaring med etablering av studentdrevet poliklinikk Et samarbeid mellom Høgskolen i Østfold og Sykehuset Østfold
Studenter ved bioingeniørutdanningen ved Høgskolen i Østfold får utvidet og verdifull ferdighetstrening i blodprøvetaking gjennom etableringen av en studentdrevet poliklinikk for blodprøvetaking i samarbeid med Sykehuset Østfold.
1. Høgskolen i Østfold
2. Senter for laboratoriemedisin, Sykehuset Østfold
3. Utestasjon, Sykehuset Østfold
Last ned pdf
Gode undervisningsopplegg og tett oppfølging av opplæring i blodprøvetaking er viktig for å sikre kjernekompetansen til bioingeniørstudenter. Studentenes læringsutbytte i blodprøvetaking er å kunne utføre kapillær og venøs blodprøvetaking av voksne etter gjeldende forskrift, samt bidra til trygghet og forutsigbarhet for pasienten i prøvetakingssituasjonen (1).
For at bioingeniørstudentene ved Høgskolen i Østfold (HiØ) skal bli gode i blodprøvetaking, begynner de med teoretisk undervisning og ferdighetstrening ved oppstarten av første semester i bioingeniørstudiet (Figur 1).

Bioingeniørstudentene starter med å øve på kunstige armer og medstudenter. Utover dette deltar studentene på flere økter med ferdighetstrening på høgskolen, samt at det tilbys frivillige øvingsøkter på kveldstid med veileder til stede.
For å trene på kommunikasjonsferdigheter har studentene en studieuke i første semester med obligatorisk undervisning i etikk og kommunikasjon, der de gjennomfører ulike scenarioer i simulering av blodprøvetaking.
Studentene må bestå en praktisk prøve i blodprøvetaking på HiØ før de får gjennomføre blodprøvetaking på pasienter. Dette får de øve på når de er ute i ekstern praksis for første gang i slutten av første semester (Figur 1).
Hvorfor er det behov for en studentpoliklinikk?
I forbindelse med flyttingen av sykehuset fra Fredrikstad til Kalnes ble det innført desentralisert blodprøvetaking. Desentralisert blodprøvetaking innebærer at sykepleiere på sengepostene tar blodprøver og sender disse i rørpost til laboratoriet (2).
Bioingeniørene har beholdt blodprøvetaking av babyer, barn og psykiatriske pasienter, i tillegg bistår de sykepleierne ved vanskelige blodprøvetakinger. Omlegging til desentralisert blodprøvetaking og den geografiske avstanden mellom sykehuset på Kalnes og HiØ i Fredrikstad, har gjort at bioingeniørstudentene ikke lenger tar blodprøver som en naturlig del av morgenrundene på sykehuset. Dette gjør at studentene får mindre ferdighetstrening i blodprøvetaking.
Studentene ønsker mer erfaring fra arbeidslivet tidlig i studiet
Med nåværende trend og utvikling med desentralisert blodprøvetaking er det enda større behov for at bioingeniørstudenter får mengdetrening i blodprøvetaking av pasienter, siden det er de som skal ta de mest utfordrende blodprøvetakingene i fremtiden.
På HiØ arbeides det kontinuerlig med å tilpasse det pedagogiske opplegget rundt opplæring i blodprøvetaking. Høgskolen oppfyller de nasjonale retningslinjene om krav til opplæring i blodprøvetaking for bioingeniørstudenter, men det er ønskelig at studentene skal få mer erfaring med blodprøvetaking av pasienter.
Resultatene fra Studiebarometeret fra 2021-2024 viser et relativt lavere gjennomsnittskår på tilknytting til arbeidslivet (3,4 av 5,0) sammenlignet med andre skår som blir gitt på undervisning (3,9 av 5,0), tilbakemeldinger (3,6 av 5,0), og vurderingsformer (4,2 av 5,0) ved HiØ (3).
Studentene uttrykker at de ønsker mer erfaring fra arbeidslivet tidlig i studiet. Studentundersøkelsen gjennomføres i tredje semester. På dette tidspunktet har studentene kun hatt en uke praksis i primærhelsetjenesten. Det er først i fjerde semester at bioingeniørstudentene ved HiØ har praksis ved sykehuset (Figur 1). Basert på studentenes behov bør det tilbys mer arbeidslivsrelevant ferdighetstrening tidligere i studiet.
Studentpoliklinikk i blodprøvetaking
Sykehuset Østfolds poliklinikk ved Helsehuset i Fredrikstad har svært mange pasienter som kommer for å ta blodprøve. Dette fører ofte til lang ventetid for pasientene og høy arbeidsbelastning for bioingeniørene som jobber der. For å avlaste bioingeniørene på poliklinikken samt gi studentene ved HiØ ekstra ferdighetstrening i blodprøvetaking foreslo avdelingsleder ved senter for laboratoriemedisin ved Sykehuset Østfold å opprette en studentpoliklinikk ved en av sykehusets poliklinikker i nærheten av høgskolen (Figur 2).

Det ble søkt om samarbeidsmidler fra HiØ for å etablere en slik studentpoliklinikk. Tilslaget på søknaden gjorde at man kunne etablere en prosjektgruppe, samt frikjøpe en bioingeniør fra Sykehuset Østfold i en 20 %-stilling for å sikre utvikling og drift av studentpoliklinikken. Våren 2024 ble studentpoliklinikken omtalt i Bioingeniøren med overskriften «Det er veldig fint å treffe andre typer årer» (4).
Dette fagutviklingsprosjektet viser hvordan etablering av en studentdrevet poliklinikk kan gi økt kunnskap om hvordan undervisning i blodprøvetaking for bioingeniørstudenter kan styrkes. Hensikten med å etablere studentpoliklinikken er å gi studenter utvidet ferdighetstrening i blodprøvetaking, kommunikasjon, håndtering av pasientsikkerhet og mer kunnskap om hvordan studentene opplever ulike blodprøvetakingssituasjoner.
Hvordan etablere og organisere en studentpoliklinikk?
Studentpoliklinikken ble etablert og pilotert for første gang i slutten av november 2023. Den ble videre tatt i bruk for studenter fra januar 2024 (Figur 2). På prøvetakingspoliklinikken ved Helsehuset i Fredrikstad er det etablert et eget prøvetakingsrom som er dedikert til studentene.
To studenter om gangen har praksis en halv dag på studentpoliklinikken, sammen med en veileder. Vi har valgt å benytte studentassistenter ved HiØ som veiledere. Disse studentassistentene er sertifiserte blodprøvetakere ved Sykehuset Østfold og lønnes av HiØ.
På studentpoliklinikken kommer pasientene og registrerer seg i et elektronisk køsystem. Pasientene blir tilkalt fra køsystemet av en veileder som behandler rekvisisjon og skriver ut etiketter. Prioriterte pasienter, som eksempelvis kreftpasienter og barn, skal ikke kalles inn til studentpoliklinikken.
Veileder spør pasienten om samtykke til at studenten gjennomfører blodprøvetakingen. Dersom en pasient ikke samtykker til prøvetaking av student, overtar veilederen prøvetakingen. Studenten sikrer pasient-ID og utfører blodprøvetaking i henhold til rekvisisjon og prosedyre. I situasjoner hvor prøvetakingen er spesielt utfordrende, er det veileder som utfører selve blodprøvetakingen. Hver student tilbringer en halv dag på poliklinikken. Veileder og student evaluerer og reflekterer over blodprøvetakingen etter at pasienten har forlatt rommet.

Det er tilrettelagt for at alle bioingeniørstudenter skal ha ferdighetstrening i blodprøvetaking på studentpoliklinikken minst én gang både i andre og tredje semester, i tillegg til allerede eksisterende ekstern praksis i studiet (Figur 1).
Fra januar til desember 2024 har totalt 72 studenter fra første og andre studieår hatt praksis i blodprøvetaking ved studentpoliklinikken. Av disse har 37 studenter hatt ferdighetstrening ved poliklinikken to ganger. I løpet av denne perioden er det estimert at over 800 pasienter har fått tatt blodprøver. Mer enn 75 % av pasientene samtykket til at blodprøven ble tatt av en bioingeniørstudent. Blodprøvene som ble tatt av veiledere, er enten på grunn av avslag på samtykke, vanskeligheter med prøvetakingen, eller av andre grunner.
Hva er nytteverdien ved å etablere en studentpoliklinikk?
Etableringen av studentpoliklinikken har potensiale for å gi gevinster både for bioingeniørstudenter, bioingeniører ved Sykehuset Østfold og pasienter.
Bioingeniørstudentene ved HiØ vil gjennom praksis ved studentpoliklinikken kunne få mer mengdetrening i blodprøvetaking av reelle pasienter. Et viktig aspekt er også trening i kommunikasjon og samhandling med pasienter. Videre vil også ferdighetstreningen kunne gi studentene nødvendig erfaring i å håndtere etiske dilemmaer som oppstår i møte med pasienter.
For å legge til rette for en god læringsopplevelse og kvalitetssikret veiledning i blodprøvetaking, er det alltid en veileder til stede sammen med bioingeniørstudenten på studentpoliklinikken. Ved at bioingeniørstudentene får tett oppfølging og konstruktiv tilbakemelding på blodprøvetakingen, i henhold til gjeldende prosedyrer for venøs blodprøvetaking ved Sykehuset Østfold, vil alle involverte parter kunne oppleve en trygg og korrekt håndtering av prøvetakingen.
Mengdetrening og praktisk erfaring styrker studentenes faglige kompetanse og profesjonelle utvikling, noe som er til fordel både for studentene selv og fremtidige arbeidsgivere. Spesielt med tanke på at det er forventet at de skal ta de mest utfordrende blodprøvene på de sykehusene som har desentralisert blodprøvetaking.
Veileder og student evaluerer og reflekterer over blodprøvetakingen
Bioingeniørene som arbeider ved prøvetakingspoliklinikken på Helsehuset i Fredrikstad kan oppleve avlastning i blodprøvetakingen. Dette gir mulighet til å frigjøre tid til andre arbeidsoppgaver, redusere arbeidsstress og øke kvaliteten på laboratoriearbeidet. Videre vil sykehuset kunne bli mer synlig for bioingeniørstudenter, og med det styrke rekrutteringsmulighetene til fremtidig jobb på sykehuset.
For pasientene som skal ta blodprøver vil etableringen av et ekstra prøvetakingsrom som driftes av studentene kunne gi kortere ventetid. Dette vil kunne bidra til bedre pasientflyt og oppfølging av den enkelte pasient, noe som igjen legger til rette for økt pasienttilfredshet.
Hva er nytteverdien av et samarbeid mellom Sykehuset Østfold og HiØ om opplæring i blodprøvetaking?
Gjennom dette prosjektet har det blitt etablert et godt samarbeid mellom Sykehuset Østfold og HiØ for å styrke undervisningen i blodprøvetaking. Prosjektmedarbeiderne fra HiØ fikk en bedre forståelse og innsikt i prosedyrer og opplæring i blodprøvetaking på sykehuset. Samtidig ble prosjektmedarbeiderne fra sykehuset bedre kjent med studieplanen og studentenes kunnskapsnivå innen blodprøvetaking.
Dette kan bidra til forbedring av undervisningen og oppfølgingen av studenter når de kommer i praksis på sykehuset senere i studiet. Etableringen av studentpoliklinikken åpner også opp for nye forskningsprosjekter knyttet til pasienttilfredshet, studentenes oppnåelse av læringsutbyttet og mestringstillitt. Disse studiene er under utarbeidelse.
Hvilke utfordringer er knyttet til drift av studentpoliklinikken?
Opplæring og godkjenning av veiledere krever tid og innsats fra sykehusansatte. Ressurser til organisering og lønn til veiledere ble dekket av samarbeidsmidler fra HiØ under prosjektperioden. Driften av studentpoliklinikken kunne blitt mer effektiv dersom det hadde vært en elektronisk løsning i køsystemet som hadde printet ut etiketter når pasientene registrerer seg ved ankomst på prøvetakingspoliklinikken. Dette ville lettet oppgaven til veilederne betydelig, da de kun skal fokusere på veiledning av selve prøvetakingen og dermed kan veilede flere studenter samtidig.
Selv om dette praksisopplegget har mange fordeler, er det krevende når det gjelder bemanning med veiledere, organisering og timeplanlegging. Videre fremover vil det være nødvendig å sørge for en bærekraftig finansiering av studentpoliklinikken.
En styrket opplæring i blodprøvetaking
Dette fagutviklingsprosjektet har gitt verdifulle erfaringer og kunnskap om hvordan etablering av en studentdrevet poliklinikk kan styrke undervisningen i blodprøvetaking for bioingeniørstudenter. I løpet av utdanningen skal studentene utvikle god kunnskap om preanalytiske forhold og kunne utføre faglig forsvarlig blodprøvetaking etter retningslinjer fra Bioingeniørfaglig institutt (5). Gjennom praksis ved den etablerte studentpoliklinikken får studentene en unik mulighet til å bidra i den daglige driften ved poliklinikken og de får tilknytning til arbeidslivet. I tillegg blir kompetansen til studentene i blodprøvetaking styrket gjennom økt mengdetrening og tett oppfølging og tilbakemelding fra kvalifiserte veiledere.
Det arbeides nå for å se på videreføring av studentpoliklinikken. En videre drift av poliklinikken vil også kunne legge til rette for at flere yrkesgrupper, eksempelvis sykepleiestudentene ved HiØ, kan få utvidet mengdetrening i blodprøvetaking som en del av sitt studium. Ved å styrke opplæringen i blodprøvetaking i begge profesjonsutdanningene på felles studentpoliklinikk vil dette kunne være et viktig ledd i å styrke samarbeidet mellom ulike yrkesgrupper på sykehus der det er desentralisert blodprøvetaking.
Den integrerte ferdighetstreningen på studentpoliklinikken bidrar til at våre studenter utvikler både teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter, noe som igjen bidrar til å styrke utvikling av kjernekompetanse i blodprøvetaking hos fremtidige bioingeniører.
Takk
Takk til studentassistenter og veiledere fra bioingeniørutdanningen på HiØ som har bidratt med veiledning på studentpoliklinikken.